Monday, December 14, 2009

Hadapi Ujian Dengan 'Cool'!


Adakah anda rasa down memikirkan ujian yg bertimpa2 dtg? Mari, kita sama2 beri peringatan pada diri ;)

1. Senang & susah adalah ujian dari Allah swt

'Setiap yg bernyawa akan merasakan mati. Kami akan meguji kamu dgn keburukan dan kebaikan sebagai cubaan. Dan kamu akan dikembalikan hanya kpd Kami '

(Surah Al-Anbiya' 21 : 35)

- hooo, ayat ni SGT JELAS menyatakan kedua2 keburukan & kebaikan adalah ujian

- korang rasa cane? ujian yg susah atau yg senang lebih byk membantu kita dkt kpd Allah swt? ;) Jwpn dia senang,

e.g kalau dompet kita kena curi, apa kita kata mula2? contoh ayat --> Ya Allah, dompet aku hilang..

e.g kalau kita pass exam? contoh ayat --> nasib baik aku sempat cover soalan tu..


2. Ujian tingkatkan kutipan mata, yeah!

Daripada Anas b.Malik daripada Rasulullah bersabda:Besarnya pahala bergantung kepada besarnya ujian,dan sesungguhnya apabila Allah menyenangi suatu kaum,Dia menguji mereka.Barangsiapa yang redha (atas ujian yang ditimpa) maka Allah meredhainya,dan barangsiapa yang marah,maka Dia marah

[HR.Ibnu Majah : 4021,,dinilai hasan oleh al-Alban]

- bila dpt markah tinggi time exam, kita seronok kan? bila dpt pahala byk, kita patut LEBIH seronok ;) sbb dpt first-hand punya reward dari Allah swt, caya lah! ;)


3. Ujian sebagai quality control kesyukuran kita kpd Allah swt

Ibnu Abbas berkata : “ Allah telah menguji kalian dengan kesengsaraan dan kenikmatan,sihat dan sakit, kaya dan fakir, halal dan haram, taat dan maksiat, petunjuk dan kesesatan.

[Muhammad ibn Jarir at-Thobari , Jami`ul Bayan fi Ta`wil al-Quran : 18/ 440]

Ibnu Zaid rahimahullah berkata ketika menafsirkan ayat di atas berkata : “ Maka Kami(Allah )menguji mereka dengan perkara yang disenangi dan perkara yang dibenci.Kami uji mereka dengan ujian ini agar kami melihat dengan nyata,apakah mereka bersyukur ketika mendapatkan kesenangan dan apakah mereka bersyukur ketika ditimpa musibah."

[Muhammad ibn Jarir at-Thobari , Jami`ul Bayan fi Ta`wil al-Quran : 18/ 440]

- okeh, meh saya cuba bagi analogi mudah, ada org mungkin lakukan mcm2 perkara utk menguji kesetiaan/kesungguhan seseorg terhdp dirinya..jadi perkara yg sama juga diaplikasikan di sini, Allah swt beri mcm2 ujian utk nilai kesungguhan hamba2Nya mengejar redhaNya, cool kan? ;) jadi..hadapi ujian dgn cool! :)

Akan bersambung.. insyaAllah :)

Allahu Ta'ala 'Alam

~ imalia ~

Thursday, October 1, 2009

SUPER BONUS!!!! (seriously)


Can you fast 365 Days?!!


I guess one year of fasting is a
Mission Impossible!!




Now! Do you want to gain the,,
Credit of fasting a Whole year....



In just 6 days?!!!


Surprised?!!!


Well don't be...!!


The way is very simple....



Abû Ayyûb al-Ansârî relates that Allah's Messenger (peace be upon him) says: "Whoever fasts the month of Ramadan and then follows it with six days of fasting in the month of Shawwâl, it will be as if he had fasted the year through." [Sahîh Muslim (1163)]



It is related from Thawbân that the Prophet (peace be upon him) said: "The fast of Ramadan is like observing ten months of fasting. Fasting six days of Shawwâl is like observing two months of fasting. This together is like fasting throughout the year."[Sahîh Ibn Khuzaymah (2115) and Sunan al-Nasâ'î al-Kubrâ (2860)
– and authenticated by al-Albânî]




Question:
When is the month of Shawwal ??



Answer:
Shawwal (شوّال) is the tenth month on the Lunar
Islamic calendar ;the month after Ramadan.
i.e we are now in the month of Shawwal!



Qusestion:
Do I have to fast the six days one after the other?

Answer:

It is not a must to fast the 6 days in a Consecutive Manner.
You can fast any 6 days in the month of Shawal Insha Allah.



Wishing you all Success in fasting those Mubarak days...


And in gaining the fasting of a whole year,,
in your good deeds account Insha Allah!


How about reminding others...?


& Gaining not just one year of fasting in your
good deeds account, but many years Insha Allah!!



Just by forwarding this Insha Allah!!


Who leads to any good gets the Same reward!



Regards to Brother Mirgani


Sunday, September 6, 2009

Kejayaan Sebenar Di Mata Allah SWT


Jangan pandang kegagalan sebagai suatu perkara yg negatif



'... Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui '

(Surah Al-Baqarah 2 : 216)


Entah bagaimana, di mana dan apa punca wujudnya pemikiran yg mengatakan bhw kegagalan itu adalah suatu perkara yg negatif. Mungkin kegagalan ditafsirkan begitu bila mana keinginan yg kuat utk memiliki sesuatu tidak tergapai, Allahu'alam


Yg sepatutnya di'highlight'kan sebagai negatif ialah ketidakmampuan menerima kenyataan bila berhadapan dgn kegagalan & cuba lari dari mslh


Mari berfikiran sihat, jangan ada buruk sangka pada Tuhan =)


Sejarah Diri : Mari Corakkan Sendiri

Ini hidup anda, ini sejarah diri anda. CORAKLAH IA DGN BIMBINGAN AGAMA. InsyaAllah akan selamat, PASTI!


'... Allah pasti akan menolong org yg menolong agamaNya. Sungguh, Allah Maha Kuat, Maha Perkasa '

(Surah Al-Hajj 22 : 40)


Siapakah org2 ini? [Meh, bukak Quran kejap, rujuk surah sama, ayat seterusnya ;) ]


Jika kita memilih utk menjadi org yg cpt berputus asa, terpulang

Jika kita hendak menjadi seorang yg memandang kegagalan sebagai perkara yg negatif, terpulang

Jika kita memilih utk menjadi org yg lemah bila dtg ujian, terpulang


Jika ada yg memilih utk meragui rencana yg telah disusun oleh Al-Khaliq, what more can I say? May Allah forbid that, ameen


'... Dan janganlah kamu (merasa) lemah dan jangan (lupa) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu org beriman '

(Surah Ali-'Imran 3 : 139)

'... Kami akan menguji kamu dgn keburukan dan kebaikan sebagai cubaan. Dan kamu akan dikembalikan hanya kpd Kami '

(Surah Al-Anbiya' 21 : 35)


Pandangan Allah vs Pandangan Manusia

Pelik bagaimana manusia lebih mementingkan pandangan manusia daripada pandangan Yang Maha Kuasa

Kejayaan di mata manusia BELUM TENTU ianya kejayaan pd pandangan Allah swt

Dalam kehidupan sehari2, parameter mana yg kita guna utk menilai sesuatu? Pandangan manusia atau pandangan Sang Pencipta? FIKIRKAN KEMBALI!




DONT UNDERESTIMATE THE POWER OF DUAA


Allahu'alam

Wassalamualaikum wbt

~ imalia ~


Wednesday, August 5, 2009

Darah Anda Bkn Milik Anda


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh =)

Apa khabar? Harapnya sihat sentiasa dlm kesungguhan yg amat utk memelihara nikmat Islam & Iman, ameeeeeeeennnnn

Anda kenal gambar di bawah ni???

Bangunan utama HTAR (Hosp Tengku Ampuan Rahimah a.k.a Klang General Hospital)


Tapi itu dulu, sekarang...


Alhamdulillah, dah tambah bangunan baru =)

Terlalu byk jasa hospital ni, terlalu byk kes2 yg telah diselesaikan. Namun....


Ternyata mmg kurang org yg menderma darah..hmmmm


27 July 2009

' Ramai org derma darah kak? '

' Tak dik, skit je ' (sy tgk pada senarai, kalau ikut termsk darah sy yg ditest, hny sekitar lima utk hari itu)

' Maaf dik, adik tak lps nk derma, Hb adik rendah 11.1, kita perlu min 12.5 '

' Adei, cane blh rendah ni? '

Mama yg berada di sebelah terkekek gelakkan saya. Masakan tidak, tadinya saya bersungguh tertawakan dia sbb tak lepas nk derma darah krn Hb nya 12.3.. 'Tula, gelakkn mama lagi,hehe' .. Saya tersipu2 menahan malu.. 'Adei...'


4 Ogos 2009

' Hai kak, sy nk derma darah '

' Ooo, ni adik yg tak lps nk derma darah, sekali dgn mak pn tak lps tu kan? '

' A ah, betul la tu ' (hebat kakak ni ingt, kiki) ' Ramai org derma darah kak hari ni? '

' Tak dik. Tak sampai 5 org pun '

' Ok, adik lps utk derma '

---------------------------------------------------------------------------------------

' Assalamualaikum mak cik, sy nk derma darah '

' Baik, adik duduk dlm dulu '

' Ramai org dtg derma darah dkt sini mak cik? '

' Tak ramai pn dik '

Memang tak ramai yg menderma...tapi ramai yg memerlukannya...


' Adik derma darah biasa kan? ke Apheresis? '

' Apa tu makcik? ' (saya pn tak tau, hehe)

' Ni kaedah yg kita guna utk ambil cecair badan (plasma) dan platelet tanpa ambil sel darah merah. Kaedah ni lebih lama berbanding yg biasa, 1 jam mcm tu. Tak ramai yg derma guna kaedah ni, sepjg mak cik kerja dkt sini, belum ada perempuan yg derma '

' Kenapa mcm tu makcik? '

' Utk derma ni, perlu perempuan yg beratnya min 60kg dan tak lebih 60 thn '

' Agknya sbb tu tak ramai wanita derma kot makcik, sbb yg muda2 yg nk derma mungkin xtahu adanya kaedah ni atau pn berat tak sampai, hehehe '

' Mungkin la kot dik ye. Tp kalau nk derma memang kena byk minum air. Utk dptkan 1 bag cecair badan tu, kita perlu ambil dari 7-8 bag darah biasa tu, memang mahal, kurang pulak org yg derma kaedah mcm tu '

Pulanglah kamu ke tanah air wahai pljr medic & rebutlah peluang utk menderma darah

6 beg darah ni...


campur dgn lagi 2-3 beg ni...

baru dpt hasilkan 1 beg cecair bdn (plasma)

' Anak makcik tak nak derma darah ni, puas dah makcik pujuk, makcik ckp dkt dia, mak keje dkt sini, along dtg la derma darah '

' Tarik je makcik, hehe ' (tak pn cucuk je amik darah die, hehehe, yg ni saya bermonolog sendirian, hehe)

Mari..main peranan anda.. Lakukan sesuatu

Darah yg kita sangka kita miliki ni pun, bukan milik kita & tiada sebarang persetujuan diperlukan utk menyokong penyataan tadi =)

Sebelum kita yg menjadi mangsa atau mata terus lena selama2nya, teruskan mencari segenap ruang utk menyumbang ;)

Kepada pelajar luar negara khususnya, yang sudah atau bakal berada di tanah air, dermalah darah krn sesungguhnya anda bakal menderma kpd yg memerlukan & kpd diri sendiri utk saham di kemudian hari =)



Mereka memerlukan kita...

HIDUP KITA JUGA UTK ORG LAIN


Allahu'alam

~ imalia ~


Sunday, July 12, 2009

Dibunuh Kerana Bertudung, Mengapa Berita Ini Ditutup?


Dari blog


Thursday, July 09, 2009: Seorang wanita Muslim Mesir di bunuh di dalam mahkahmah Jerman, apa anda fikir?


Lelaki ini telah menerkam ke arah Marwa, dan menikam mangsa 18 kali!! Ya, anda tak salah baca, memang 18 kali, dan yang paling teruk, Marwa ditikam sehingga mati, sambil beliau memeluk anaknya. Dan Marwa ketika itu mengandung 4bulan...tragis bukan?

However last Wednesday, Alex stabbed her 18 times to death in a German courtroom after the judges announced she won the case against him, and that he had to pay 2,800 Euros as a fine for his previous insults. Lagi di sini.


Belum cukup tragis, ada lagi. Suami Marwa yang melihat isterinya ditikam terus menerkam ke arah lelaki tadi, dan.......akhirnya suaminya juga ditikam 3 kali. Nah. Tidak cukup dengan itu, pengawal keselamatan yang 'melihat' kejadian tadi telah bertindak menembak suami Marwa. Nah... ini baru betul2 tragis.


Baca lanjut di sini


Mereka sedang bermain dgn api!!! Hanya Allah pelindung kami.. Ya Rabb

Allahu'alam

~ imalia ~

Sunday, July 5, 2009

Sifat Solat Nabi SAW... (mari ikut sunnah Nabi) =)





video


Subhanallah! Kuasa apakah yg bisa memintal awan sebegitu rupa? Sedangkan nak menggapai awan pun tangan tidak sampai. Bangun, bangkit, jgn kita jadi org2 yg lalai!

Allahu'alam

~ imalia ~

Saturday, July 4, 2009

Sungguh, yang ni lebih baik...



Anda mahukan sesuatu yg lebih baik dari ini?



Atau ini?



Atau ini?



Atau pun yang ini?



Mahu pun yg ini?



Atau yg ini?




Atau yg ini?



Atau yg ini juga?



Atau yg ini?


Hayati hadis ni..

Dari 'Aisyah r.a. dari Nabi SAW, baginda bersabda : " Dua rakaat fajar (dua rakaat sblm solat subuh) itu lebih baik drpd dunia dgn segala isinya " (Riwayat Muslim). Dalam riwayat lain dikatakan : " Dua rakaat fajar itu lebih aku sukai drpd dunia dgn segala isinya "

(Riyadhus Shalihin , Jilid 2, muka surat 89)

Mari berusaha utk cuba istiqamah dgn perkara yg Rasulullah saw suka =)


Subhanallah! Bukti apa lagi yg kita perlu yg menunjukkan Allah itu sungguh, ada!




Allahu'alam


~ imalia ~



Wednesday, July 1, 2009

SHOPPING CARTS!



If you believe that the public toilet...




Has the most germs....




Here's a piece of news that
may make you reconsider!



Grocery store shopping cart handles...

Have more germs than public restrooms,



Making them one of the worst public places for germs...



According to researchers!





CONFIRMED BY SNOPES!

Click!


snopes.com: Shopping Cart Germs


From: Ahmad Peradilla






Regards to Brother Mirgani



Allahu'alam


~ imalia ~