Monday, February 2, 2009

Saya yakin dengan Allah, anda?

Gambar yang diambil dari asrama sewaktu di tahun pertama

Bismillahirrahmanirrahim...


Ks ding : Ali...hehe
Alia : Tahniah, passed la tu
Ks ding : hehe..Tuhan banyak tolong la..all the best utk Microb exam juga, Tuhan pasti tolong



Dialog yang tercetus di Yahoo Messenger antara saya dan rakan sepengajian dan juga jiran hadapan rumah, Ezra Ding Kai Sing. Walaupun dia nampak agak tidak serius, tapi seringkali tidak lekang dari mulutnya "Tuhan banyak tolong la.." Saya tersenyum, bagus benar pemikirannya. " Moga beroleh hidayah suatu hari nanti Ezra"

Mudah benar perut ini kecut tatkala memikirkan peperiksaan yang bakal dihadapi. Oral exams. Cukup menggentar hati. Bila berhadapan dengan manusia, ia adalah sesuatu yang subjektif, berbagai kemungkinan ada.

" Seronok kwn2 yg exam bertulis, MCQ. Tak perlu berhadapan dgn Prof " kata seorang rakan


Benar ke penyataan macam tu? Tiada siapa yg boleh beri jawapan yg tepat. Susah memikirkan perkara yang tidak akan mungkin mampu untuk digapai dek fikiran, maka janganlah memilih untuk memikirkannya. MilikNya jualah segalanya ; dari hati Prof yang mengendalikan peperiksaan oral ke Prof mahupun komputer yang menyemak kertas jawapan.


Jadi macam mana ye?

'JUST DO YOUR PART & LEAVE THE REST TO ALLAH..HAVE FAITH'

'THE EFFORT WHAT COUNTS'



Saya yakin dengan Allah :

  • Dialah Tuhan yang telah menciptakan manusia & mengajarnya pandai berbicara (Ar-Rahman 55 : 2-3)
  • Dia Tuhan yang sama yang telah memberi saya rezeki
  • Dia juga Tuhan yang sama yang telah menyelamatkan saya tatkala terlepas flight dan tinggal keseorangan di tempat yang asing bagi saya di Birmingham
  • Tuhan yang telah menyelamatkan saya tatkala tersesat di Jerman
  • Tuhan yang sama yang telah menghantar saya untuk belajar ilmu perubatan di Czech Republic
  • Tuhan yang sama yang telah menyelamatkan kami sekeluarga dari nahas jalan raya
  • Tuhan yang sama yang telah memudahkan jalan saya untuk menyambung pengajian ke tahun seterusnya
  • Tuhan yang sama yang telah memberi saya keupayaan untuk menulis & kemampuan untuk memiliki laptop
  • Tuhan yang sama yang telah memberi kemenangan kepada rakyat Palestin walau teruk dilanyak Israel durjana
  • Tuhan yang sama yang telah menjanjikan kita kemenangan di masa hadapan

Tenang melihat sinar harapan dariNya
-

Pemandangan dari asrama


"Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan" (Al-Insyirah 94 : 7)


Saya yakin dgn Allah, anda?


Allahu'alam


¬ Imalia¬



2 comments:

hirumi said...

yeah.teruskan usaha untuk menarik minat ks ding.semoga akan ada petunjuk bagi dia kelak.insyaallah~

huhu dude,all the best exam.weee :D

Ummu Khaulah said...

Tuhan yang sama yang menyelamatkan saya dari mati kesejukan di Poland selama berjam di luar stesen..
Tuhan yang sama yang tetap memberi kita peluang utk tetap teguh dalam perjuangan...
Yer alia..Tuhan yang sama alia....saya juga yakin alia!!!..
thanxx for the touching post...